Sunday, August 9, 2009

FAMILY DAY JAKMA 09


salam ukhwah..sedikit coretan.
Baru balik dari BLUE LAGOON Port Dickson tetiba terasa hendak mencoretkan sesuatu untuk pengunjung blog ini..walaupun letih tidak hilang lagi tapi keseronokan dan kepuasan tetap dapat dirasa..alhamdulillah, program hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat sedikit masalah tapi biasala tu, kita hanya merancang tapi tetap ALLAH S.W.T yang menentukan..kami bertolak dari UKM pada pukul 9.10 pagi, agak lewat disebabkan menunggu sebahagian sahabat yang masih belum sampai. Program kali ni disertai pelajar tahun 2 dan 3 Jabatan Dakwah dan Kepimpinan.

Kami tiba di Blue Lagoon pada pukul 10.30 pagi. Indahnya melihat alam ciptaan Allah. Setelah semua peserta berkumpul, kami menjamu sarapan terlebih dahulu maklumla masing-masing belum mengisi perut sebelum bergerak tadi. Ketua urusetia memberi sedikit taklimat tentang perjalanan program. Semua peserta dibahagikan kepada 8 kumpulan dan pada pukul 11 pagi aktiviti check point dijalankan.

Berada di dalam kumpulan 3 yang di anggotai oleh saya sendiri, Erin, kak Eja, Ustaz Akil, Ustaz shimi dan Zahrul. 8 rintangan yang perlu kami tempuhi untuk menamatkan check point tersebut. Dalam banyak-banyk check point, minum air yang pelbagai rasa merupakan check point yang paling mencabar. Tidak tertahan tekak untuk menelan air yang terdiri dari air garam, gula, kopi, limau dan air masak tapi kami terpaksa habis kan umtuk mendapatkan check poin seterusnya. Alhamdulillah, kami berjaya menghabiskan semua check point tersebut dan mendapat tempat ke-2.

Selesai aktiviti yang pertama, kami semua makan tengahari dengan menu yang agak menarik. nasi ayam yang dibakar ayamnya. Aktiviti seterusnya ialah sukaneka yang akan dimulakan selepas selesai solat zuhor. Lebih kurang pukul 2 lebih semua peserta berkumpul semula untuk memulakan sukaneka. sukaneka yang dijalan kan antaranya ialah, boling pasir, makan tomato, isi air dalam botol, istana pasir dan sukaneka yang digemari ramai iaitu belon air.

Masing-masing menunjukkan kesungguhan dan kerjasama tapi apa yang lebih penting dapat mengeratkan ukhwah dan genbira, kalah atau menang bukan persoalannya. Kami membina istana pasir berbentuk kereta yang cantik dan comel tapi pemenangnya kumpulan yang membina basikal. basikal yang dibina besar dan sangat kretif jadi memang patutlah kalau mereka menang. Tahniah2.

Sukaneka tamat lebih kurang jam 4 lebih, selepas ini aktiviti yang ditunggu-tunggu oleh semua peserta iaitu aktiviti bebas. Kami bebas melakukan apa-apa sahaja seperti jalan-jalan keliling pantai atau mandi laut. Pilihan kami sudah semestinya mandi laut, peluang bergembira sebegini bukan datang selalu. Kami pelajar muslimat berasa kagum melihat sekumpulan pelajar muslimin yang menunaikan solat Asar di tengah-tengah laut yang surut. Islam itu indah dan mudah bukan?tiada alasan untuk kita meninggalkan kewajiban kepada ALLAH S.W.T walau dalam keadaan apa sekalipun kerana bumi Allah ini luas.

Selesai solat baru mereka bermandi manda kami pula memilih untuk mencuba palampung pensil. Setelah berbincang dengan orang yang menguruskan palampung itu, kami naik ke atas pelampung tersebut dan dibawa mengelilingi laut dengan bot. Agak gelisah ketika bot bergerak tapi lama kelamaan keseronokan mula terasa dan sebelum penjelajahan kami berakhir, pelampung kami telah diterbalikkan dan mase tu ALLAH S.W.T je yang tahu perasaan kami bagaimana tapi alhamdulillah, semua selamat dan kami berasa puas hati.

Selepas itu kami naik ke darat dan bersiap-siap untuk majlis penutup. majlis tidak dihadiri oleh ketua jabatan iaitu DR FARIZA seperti yang dirancang kerana ada perkara yang tidak dapat dielakkan. Sedikit ucapan dari Pengarah program, wakil mantan JAKMA 08/09,YDP dan NYDP JAKMA. apa yang menarik program kali ini disertai oleh mantan-mantan JAKMA 08/09. Ribuan terima kasih kepada beberapa mantan JAKMA kerana sudi hadir untuk sama-sama memeriahkan lagi program.

Selepas itu majlis penyampaian hadiah kepada semua kumpulan serta sesi bergambar sebagai kenangan. Kami bertolak pulang pada pukul 7 malam. Terima kasih kepada semua yang terlibat dan bertungkus lumus menjayakan program kali ini antaranya urusetia-urusetia yang begitu memberi kometment dan syabas dan tahniah kepada Ketua Pengarah program sendiri iaitu kak Marsita. kerana berjaya melaksanakan program kali ini. Semoga program ini dapat merapatkan lagi ukhawah antara pelajar Jabatan Dakwah dan Kepimpinan serta dapat diteruskan pada masa-masa akan datang.

Sekian, waallahuaalam.

4 comments:

  1. Ala letak gambar yang takder muka aku...xperla sapa la aku ni kan... :(

    ReplyDelete
  2. alaa...spe ah gerangan tuan hamba??nti sya cri yg ade gmbr tuan hambe yer..:)

    ReplyDelete
  3. Ko xknl aku..lagi sedih..tiap2 hari jumpa aku pn xknl aku.. seday sey - matahari

    ReplyDelete
  4. tiap2 hari jumpe?spe ea??bg tau jela spe..

    ReplyDelete