Wednesday, October 7, 2009

Cemburu Suami..

Cemburu adalah sifat semulajadi manusia seperti sifat gembira, marah dan seumpamanya. Sifat cemburu ini tidak ada siapa yang ajar, sebaliknya Allah s.w.t. yang menciptakannya semata-mata sifat yang lain untuk kebaikan manusia.

Sifat cemburu yang sedia ada dalam diri manusia hendaklah dikawal agar ia sentiasa dalam keadaan sederhana, janganlah hingga tiada langsung sifat cemburu kerana ia akan menjadikan seorang suami itu menjadi dayus. Sebaliknya jangnlah terlalu cemburu sehingga mengongkong isteri sehingga tidak dapat bergerak langsung. Kerana jika isteri dicemburui hingga keterlaluan akhirnya akan mencetuskan rasa tidak puas hati dan menyebabkan jiwa akan memberontak, natijahnya isteri berada dalam keadaan menentang kembali kedudukan suami yang terlalu memenjarakan isteri dengan cemburu keterlaluan itu.

Sifat cemburu itu penting dalam kehidupan berkeluarga, kerana ia akan menjadi benteng kepada sebarang perkara yang akan berkesudahan dengan kecurangan atau tidak baik. Suami sewajarnya waspada serta mengambil tahu terhadap bunga-bunga atau bibit-bibit tingkah laku isteri yang akan membawa natijah negatif. Memandangkan sepi terhadap bibit-bibit keburukan itu akan memungkinkan suami ditimpa penyesalan apabila keburukan itu benar-benar terjadi.

Tidak wajar membiarkan sifat cemburu menguasai diri hingga sering kali merisik setiap apa yang dilakukan oleh isteri dibelakang pengetahuannya. Adalah keterlaluan jika sehingga mengupah orang lain pula untuk menjadi 'spy' bagi mengintip pergerakan isteri ke mana saja ia pergi.

Seharusnya suami pandai menggunakan sifat cemduru itu untuk kebaikan rumahtangga dengan cara yang sederhana, mempercayai isteri tetapi dengan hati-hati bukan membuta tuli. Tidak memberi kepercayaan secara melulu sehingga membiarkan benih-benih yang membawa natijah keburukan, akhirnya tidak dapat berbuat apa-apa ketika keburukan meledak menjadi tragedi yang memalukan, menjerumuskan suami ke lembah dayus.

Sebuah hadith bermaksud:
"Sesungguhnya Rasulullah amat melarang terlalu menyelidik aurat ( rahsia peribadi ) perempuan ( isteri )."

Kesimpulannya, cemburu mesti ada bagi seorang suami tetapi tidak keterlaluan dan sebaliknya jangan terlalu rendah rasa cemburu. Kesederhanaan sifat cemburu boleh menyedarkan isteri tentang kedudukan suami yang mempunyai hak sesuatu atas dirinya sekiranya interi mengkhianati suami dn rumahtangga.

Sekian..

2 comments:

  1. cemburu 2 bole...
    tp kne la ade batas...kalo cemburu buta terhadap bnd y xspatutnya mmg susa...cemburu y xberpada leh bawa kpd perceraian..sape y susa???sendiri mau pk laaa..

    ReplyDelete
  2. betul apa yang nisa ckp tu..cemburu biarlah bertempat dan sifat cemburu itu mestilah pandai dikawal dan tidak berlebihan untuk kebaikan dalam rumahtangga..cemburu boleh tapi biarlah berpada-pada..

    ReplyDelete