Wednesday, September 30, 2009

KEBERKATAN MELALUI MASKAHWIN...

SALAM LEBARAN buat semua pengunjung blog yang tidak seberapa ini..masih tidak terlambat untuk saya ucapkan SELAMAT HARI RAYA buat semua sahabat. Lebih seminggu kita telah menyambut hari kemenangan ini namun kemeriahannya masih tetap terasa..masing-masing mengadakan 'bilik tebuka' menyambung kunjung-mengunjung antara sahabat di kolej. Seminggu beraya di kampung mesti banyak perkara indah yang dilalui disamping dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara sanak saudara yang jarang kite temui. Hari raya inilah peluang terbaik untuk kita bermaaf-maafan dan bertanya khabar berita.

Tidak kurang juga yang mengmbil kesempatan mengeratkan lagi hubungan sesama muslim dengan mengadakan majlis walimatul urus dan bertunang di hari yang mulia ini. Tahniah kepada sahabat yang telah mendirikan masjid pada hari raya ini. Semoga mahligai yang dibina sentiasa mendapat keberkatan dari Allah serta kekal hingga akhir hayat. Jika bercerita mengenai perkahwinan, pasti orang akan bertanya tentang maskahwin. Di zaman yang moden ini, lazimnya maskahwin yang diminta oleh seorang wanita adalah tinggi nilainya. Lebih-lebih lagi jika seorang wanita itu me
mpunyai paras rupa yang cantik dan tubuh badan yang menarik. Maskahwin yang mahal bukan penentu untuk mendapat keberkatan dari Allah s.w.t dalam suatu perkawinan.

Suatu perkara y
ang jarang diberi perhatian ialah suatu anjuran syarak mengenai 'mas kahwin yang ringan'. Meletakkan mas kahwin yang mahal adalah suatu sikap yang meragukan, kerana adakah wanita itu memerlukan seorang suami yang kan membimbingnya untuk mencapai tujuan sebenar perkahwinan iaitu untuk mencari keredhaan Allah s.w.t, atau ia semata-mata mementingkan duit ringgit yang banyak melalui perkahwinan, maka elok benar dihindari saja golongan wanita seperti ini.

Tetapi ada orang berkata jika mas kahwin murah akan memudahkan berlaku perceraian, sebab dengan wang yang sedikit sahaja dia boleh mencari isteri yang lain lagi. Ini juga suatu persoalan yang kerap ditimbulkan oleh ramai orang.

Tetapi suatu pertanyaan yang harus dijawab ialah adakah kebanyakan perceraian yang berlaku itu berpunca dari mas kahwin yang murah?

Belum pernah ada satu kajian yang menunjukkan demikian, tetapi faktor-faktor lain banyak yang menjadi punca perceraian. Jika pasangan suami isteri itu memahami tanggungjawab masing-masing dari segi agama dan juga menjaga kepentingan rumahtangga, mengatasi masalah yang timbul dengan bijaksana, mengelakkan dari berlakunya keretakan rumahtangga, maka perceraian pasti tidak ada dalam kamus rumahtangga.

Sebaiknya jika servis atau layanan tidak baik kerana didorong oleh sikap yang tidak wajar seperti menghendaki sesuatu di luar kemampuan, hidup bergaya walaupun terpaksa menanggung hutang, setiap lepas gaji wang berpindah ke kocek para taukeh sehingga untuk mengurus rumahtangga terpaksa berhutang lagi. Jika itu amalan hidup, biar maskahwin mahal sekali pun, maka tidak ada jaminan rumahtangga akan aman dan tidak berlaku perceraian.

Oleh kerana di antara tujuan perkahwinan ialah untuk mendapat zuriat yang baik dan beragama sehingga seseorang itu berpindah ke alam berzakh, maka wanita yang subur dan mampu melahirkan anak amat dititikberatkan.

Selain dari itu keturunan seseorang calon suri rumah juga harus diselidik. Wanita dari keluarga yang kuat berpegang kepada keyakinan agama dan terasuh menurut cara hidup Islam adalah amat mustahak.

Jika seseorang wanita dari keluarga yang tidak terurus dengan sempurna, dikuatiri akan mewarisi cara hidup seperti yang sudah dilalui juga. Keturunan ini dikira penting kerana wanita itu apabila ia menjadi seorang ibu akan mengambil peranan mengasuh anak-anak pula.

Oleh itu, saya memberi peringatan kepada diri saya sendiri serta semua kaum hawa yang lain supaya berpada-padalah ketika menentukan maskahwin nanti. Kepada semua kaum adam pula jangan mengambil kesempatan atas kemurahan maskahwin seseorang wanita. Bersyukurlah..

Sekian, Waallahu a'lam..


3 comments:

  1. salam..
    amat menarik topik ni utk di utarakan..hehe
    emm..ak cm kurg stuju je klu nk ckp mas khwin murh 2 fktor pnceraian..
    sbb mas kwin y murh 2 la sbnrnye adalah y terbek..
    nk sntuh skit pasl hantaran..nk lbih berkat ag,kte sbgai kaum hawa xperlu lah menetapkn nilai y tngi2..
    ckuplah sekadar ape y phak laki mmpu utk berikan..
    zmn skg ni sume nye gile b'lumba nk ltk nilai hntran y tngi2..ape natijahnya???
    blum kwen ag da mntk tngi2..da kwen cmne???pikir2kn la...hehe

    ReplyDelete
  2. salam..
    maskahwin merupakan titik permulaan dalam membina sebuah mahligai..jika maskahwin mencapai keredhaan Allah,insyaallah rumahtangga yang dibina juga mencapai keredhaan Allah hingga akhir hayat..

    ReplyDelete
  3. nak berjaya di mana-mana pun, ilmu diperlukan. lihat masalah satu per satu dan jgn pukul rata jer puncanya...

    ReplyDelete